Isu Laungan Azan : Surat Peguam Kepada Perdana Menteri

Kecoh isu laungan azan yang dibangkitkan oleh seorang peguam berbangsa cina di kampung kerinchi ni. Kalau dilihat dari surat yang dutuskan kepada Perdana Menteri, bole dikatakan beliau yang menghormati masyarakat Islam di negara kita dan setelah hampir 5 tahun menetap di tempat sana tiada rungutan yang dibuat.

Menurut suratnya lagi, laungan azan tidak menjadi masalah kepadanya sejak 5 tahun menetap disitu, namun hanya sejak akhir2 ini sahaja kedengaran laungan azan yang semakin lantang atau mungkin bertambah kuat dari biasa. Mungkin perkara ini terjadi dari setting audio device di masjid tersebut atau mungkin juga orang yang mengendalikannya telah bertukar.

Atas sebab aduan beliau, hari ini (14 Januari 2011) selepas solat Jumaat ahli khariah masjid tersebut telah membuat satu demonstrasi membantah aduan yang dibuat. Sebenarnya, adun tersebut telah sampai ke pengetahuan pihak JAWI, dan pihak JAWI telah menasihati beliau agar berkomunikasi dengan pihak pengurusan masjid. Keputusan telah dibuat pihak berwajib dan tindakan telah diambil dengan memperlahankan laungan azan dan khutbah Jumaat telah menggunakan speaker dalam surau. 

Apa yang dikesalkan ialah, setelah tindakan diambil, satu dua hari sebelumnya, barulah timbul isu berkenaan azan ini. Pihak pengurusan masjid telah memaklumkan kepada ahli khariah yang tindakan memperlahankan azan tersebut dibuat atas arahan pihak atasan.



Pepijat Alaf :

Sebagai rakyat Malaysia yang beragama Islam, kita seharusnya menghormati orang bukan Islam dinegara kita, tindakan yang diambil pihak pengurusan masjid itu kena pada tempatnya, dan ini mungkin memberi petunjuk kepada mereka yang bukan beragama Islam bahawa Islam itu mementingkan bertolah ansur. Tidak salah untuk kita melaungkan azan atau aktiviti lain yang bertujuan untuk menyebarkan kepada orang Islam lain namun kita haruslah menjaga keharmonian negara kita.

Kenapa perlunya demonstrasi ? Bukannya disuruh untuk jangan melaungkan azan. Jika dilihat kembali, beliau hanya membuat aduan, yang bertindak adalah pihak berwajib. berdiskusila dengan pihak tertentu terlebih dahulu sebelum menunding jari ke arah rang lain. Adakah kita sebagai orang Islam tidak boleh bertolak ansur? adakah Islam itu egois dan pentingkan diri sendir. Sudah semestinya tidak. Namun sifat segelintir kita ynag membuat Islam itu nampak bongkaknya. Wahai sahabat, usahla begitu, lihatla bagaimana Rasulullah selesaikan masalah seorang kafir yang sanggup kencing di dalam masjid, baginda tidak terus menghukum dan berdemstrasi, tapi pendekatan baginda buat si pelaku tertarik dengan Islam.

Islam itu indah, penuh dengan keindahan, usah cemarkan ia dengan sifat mazmumah yang ada dalam diri. beribadatla kita tapi jgn sampai menganggu yang lain. Fikirkanla dengan aqal kurniaan Yang Maha Esa dan bukan dari hati yang selalu diganggu syaitan. Kemaafana dipohon kepada mereka yang punyai pandangan berbeza. Ya Allah, ampunkanla hambamu ini jika tersilap dan tersalah bicara.....Amin
"TEPUK DADA, TANYA IMAN"
"ISLAM ITU SYUMUL"

No comments:

Post a Comment