Tun Mahathir : Perjanjian Air Yang Akan Datang

Tahun depan, 2011, salah satu perjanjian untuk membekalkan sehingga 86 juta galon air per hari (DKM) dari Johor ke Singapura sebanyak 3 sen per 1,000 gelen akan berakhir.
Saya memahami Johor masih membeli air yang dirawat dari Singapura untuk 50 sen pada 1,000 galon. Jumlah yang dibeli tidak boleh melebihi 12 peratus daripada air mentah dibeli oleh Singapura.

Perjanjian tersebut juga menetapkan bahawa harga air mentah dan air tersebut boleh dirunding semula dan diubah jika kedua belah pihak bersetuju. Jika harga air mentah disemak ke atas Singapura akan layak untuk menyemak semula harga air yang dirawat.

Jika, contohnya, di bawah perjanjian saat ini harga air meningkat menjadi 6 sen per 1,000 gelen, yakni 100 peratus, Singapura boleh berkeras pada kenaikan harga peratusan yang sama dengan 100 pada iaitu peratus daripada 50 sen pada 1,000 galon untuk satu Ringgit pada ribu galon.

Jika kedua-dua belah pihak sepakat pada kuantum kenaikan harga, Singapura benar-benar akan mendapatkan lebih banyak dari jualan air yang telah diproses ke Johor dari Malaysia akan peroleh dari penjualan air mentah ke Singapura.

Hampir 10 tahun yang lalu Johor diperuntukkan wang yang cukup untuk membina kilang memprosesan sendiri sehingga tidak perlu untuk membeli air yang dirawat dari Singapura. Saya diberitahu bahawa untuk alasan yang tidak diketahui, walaupun mempunyai bangunan kilang pemprosesan sendiri Johor masih membeli air yang dirawat dari Singapura.

Johor menjual air mentah ke Melaka pada 30 sen pada 1,000 galon. Nampaknya Johor kurang murah hati terhadap Melaka daripada negara asing. Kebijaksanaan ini lolos saya.
Apapun, pada tahun 2011, perjanjian baru untuk membekalkan Singapura dengan air mentah dari Johor mungkin perlu dibuat, saya berfikir bahawa walaupun desalinasi Singapura, walaupun NEWATER, dan waduk baru, Singapura masih perlu air mentah dari Johor. Kita harus bersedia untuk membekalkan rakyat Singapura dengan air mentah.

Pertanyaannya adalah apakah kita harus menjual sebanyak 3 sen per 1,000 gelen dan membeli sebanyak 50 sen pada 1,000 galon air dianggap sebagai sebelum atau kita harus ekstrak istilah yang lebih baik.

Perunding Malaysia yang terlalu murah hati membuatkan kita sering menyediakan diri kita sendiri tanpa klausa keluar.
Masyarakat, orang-orang Johor pada khususnya, harus memastikan bahawa kita tidak akan menandatangini perjanjian yang akan merugikan kita kali ini.

No comments:

Post a Comment